Geplaatst op 29-01-2024
‘Ik weet niet wat het is, meester, maar eigenlijk word ik blij vanbinnen als ik hoor dat andere kinderen bang voor me zijn. Waarom is dat?’ Het is donderdagmiddag en we bespreken in een klein groepje de veranderingen die er plaats vinden in groep 7 sinds wij ze begeleiden. Onder alle oppervlakkige onrust en opstootjes […]
Lees meer >
Geplaatst op 02-12-2023
Het is maandagochtend in groep 7/8. Bij de dagopening nemen we de actualiteiten door om de wereld het klaslokaal in te brengen en de blikken te verbreden voorbij het eigen ik. Een vinger. Mooi, denk ik, er komen steeds iets vaker actualiteiten uit de kinderen zelf. Onze inspanningen werpen vruchten af. ‘Ajax heeft gewonnen dit […]
Lees meer >
Geplaatst op 31-10-2023
Pauzes, schoolpleinen. De tijd en plaats waar altijd van alles gebeurt. Er gedoe is. Of zoals wij het liever zien: betekenisvolle gebeurtenissen die aanleiding geven tot pedagogische interventies. Als je weet hoe te handelen. Ik zie het op een afstand gebeuren. Het potje voetbal gaat bij Mason (niet zijn echte naam) niet zoals hij wenst. […]
Lees meer >
Geplaatst op 03-10-2023
Het is even wennen voor de kinderen bij ons in de klas. In plaats van een juf en meester die zeggen hoe je je te gedragen hebt, maken we je bewust. Bijvoorbeeld van denkfouten ‘anderen de schuld geven’, ‘egocentrisme’ of ‘uitgaan van het slechtste’. Of van dingen die je leergeschiktheid ondermijnen; een gat in de […]
Lees meer >
Geplaatst op 26-09-2023
Woensdag 13:15, het laatste uur van de schooldag. Een seintje van de gymmeester. Het loopt niet lekker met groep 7; een groep die het schooljaar hiervoor uit elkaar is gehaald wegens de groepsdynamiek. Gedoe in de gymzaal dus. Mooi! Een kans om een stap te maken met de kids. Daar aangekomen krijg ik te horen […]
Lees meer >
Geplaatst op 12-06-2016
een voorbeeld uit de praktijk ‘Mag ik op de pc?’ vraagt een leerling (11) tijdens de les. ‘Wat denk je dat ik daarop zou moeten antwoorden?’ vraag ik. ‘Laat maar, want het zal wel niet mogen..’, zegt de leerling ‘Je gaat dus uit van het slechtste?’ vraag ik ‘Nee, want anders had u wel ja […]
Lees meer >